Ochrona słuchu pracowników jako obowiązek pracodawcy
Dodano: 20-03-2017 w kategorii: -
Obowiązkowa ochrona słuchu pracowników
W sytuacji, kiedy pracownik jest narażony na pracę w hałasie, zatrudniająca go firma ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo słuchu. Dotyczy to zarówno stanowisk, na których pracownik jest narażony na działanie hałasu ciągłego, jak i pojawiającego się co jakiś czas - typu głośne uderzenia czy wybuchy. Według polskich norm, hałas ciągły w miejscu pracy nie może przekraczać 85dB, a jego maksymalny poziom nie może wynosić więcej niż 110dB. Przepisy nakładają na pracodawców obowiązek ochrony słuchu pracowników na dwa sposoby. Poprzez eliminację źródła groźnych dźwięków lub też przez ograniczenie do minimum poziomu ich głośności.
Ponadto zakład pracy ma obowiązek przeprowadzania co jakiś czas w miejscu pracy stosownych pomiarów hałasu. Na podstawie otrzymanych wyników, należy dobrać adekwatny rodzaj osłony słuchu.
Jak chronić słuch pracowników?
Do ochrony słuchu pracowników służą dwa rodzaje środków. Pierwsze z nich to nauszniki przeciwhałasowe. Składają się one z dwóch czasz tłumiących obejmujących małżowiny uszne i przylegających do głowy. Czasze wyposażone są w miękkie poduszki uszczelniające, zazwyczaj wykonane z pianki z PCW lub poliuretanu. Dzielą się one na trzy typy:
- klasyczne – służące jedynie wytłumieniu hałasu i dobierane odpowiednio do poziomu jego natężenia
- aktywne – mają one za zadanie nie tylko tłumić hałas, ale również zapewnić zrozumienie mowy
- nahełmowe – można je stosować również z osłoną twarzy.
Nauszniki klasyczne oraz aktywne osadzone są na pałąkach. Natomiast nauszniki nahełmowe są ich pozbawione. Posiadają za to specjalny mechanizm, który ułatwia stałe umocowanie na hełmie. Warto przy tym podkreślić, że naprawdę dobre nauszniki przeciwhałasowe powinny nie tylko chronić słuch, ale też zapewniać orientację co do sygnałów ostrzegawczych.
Drugi typ środków ochrony słuchu stanowią wkładki przeciwhałasowe. Ten rodzaj zabezpieczenia słuchu powinien umożliwić użytkownikowi swobodne dopasowanie do budowy jego przewodu słuchowego. Dlatego najlepiej, jeśli będą one wykonane z miękkich, elastycznych, ale jednocześnie zapewniających odpowiedni poziom szczelności materiałów, jak na przykład silikon, guma czy pianka poliuretanowa.
Wyróżnia się dwa ich typy:
- jednorazowe – zazwyczaj wykonane z pianki poliuretanowej, umożliwiają dokładne dopasowanie się do kształtu kanału usznego
- wielorazowe – wykonane z miękkiego, elastycznego materiału o charakterystycznym czterolistkowym kształcie. Zazwyczaj umieszczane są na sznurku (wraz z pudełkiem, które można przypiąć do paska od spodni) lub składanym pałąku, dzięki temu nigdy się nie zgubią i można mieć je zawsze ze sobą.
Zarówno nauszniki, jaki stopery dedykowane są osobom pracującym w głośnym środowisku lub narażonym na długotrwały kontakt z głośno pracującymi urządzeniami czy maszynami. Stosuje się je głównie w przemyśle górniczym, wiertniczym oraz maszynowym.
Jeśli pracodawca chce właściwie ochronić słuch pracownika, powinien dopasować typ środka ochrony zarówno pod kątem natężenia hałasu, jak i czynności, które ten ma do wykonania. Ponadto pracodawca powinien zdawać sobie sprawę z faktu, że istnieje pewna grupa przeciwwskazań medycznych co do stosowania określonego typu ochronników słuchu. Zanim więc pracownik otrzyma dany produkt, należy upewnić się czy nie istnieją takie czynniki, jak podrażnienie przewodu słuchowego, ból ucha lub wydzielina z ucha, skłonność do uczuleń lub podrażnień małżowiny usznej oraz nietypowy kształt kanału usznego.