Obowiązki pracodawcy
Wszelkie informacje na temat obowiązków pracodawcy można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 26 września 1997 roku.
Do podstawowych zadań, z jakich muszą się wywiązać pracodawcy względem swoich pracowników, należą między innymi:
- zapewnienie odpowiedniej temperatury pracy, - zaopatrzenie pracowników w zimową odzież roboczą oraz ochronną, - zapewnienie darmowych, ciepłych posiłków ora napojów.
Zimowa odzież ochronna
Przepisy dokładnie określają, że w okresie zimowym pracodawca ma obowiązek zapewnić swojemu pracownikowi nieodpłatną zimową odzież ochronną, ciepłochłonną. Taki strój ma nie tylko chronić pracownika przed zimnem, opadami czy wiatrem, ale również przed uszkodzeniami ciała, które mogą się zdarzyć podczas wykonywania pracy. W skład zimowej odzieży wchodzą ocieplane kurtki, spodnie, nakrycia głowy oraz buty.
Odzież ta powinna być wykonana z odpowiedniego materiału, najlepiej połączenia bawełny oraz poliestru. Cechami odpowiednich strojów dla pracowników są: nieprzemakalność, przepuszczalność powietrza, grubość oraz jakość materiału.
Jeżeli jesteś pracodawcą i nie wiesz gdzie masz szukać odpowiedniej odzieży ochronnej oraz roboczej na zimę zachęcamy do odwiedzenia naszego sklepu internetowego, gdzie znajduje się bogata oferta takiego asortymentu https://www.glovex.com.pl/shop/pl/searchquery/spodnie+ocieplane/1/full/5?url=spodnie,ocieplane.
Kary dla pracodawców
Warto wspomnieć o karach, które sąd może nałożyć na pracodawców oraz ich przedsiębiorstwa, które nie wywiązały się z obowiązku zapewnienia zimowej odzieży roboczej swoim pracownikom.
Za nieprzestrzeganie przepisów, pracodawca może dostać karę grzywny w wysokości do 30 tysięcy złotych, a ponadto, według art. 210 Kodeksu Pracy, pracownik może odmówić wykonywania swojej pracy, o czym zawiadamia swojego przełożonego, który nie ma prawa powstrzymywać podwładnego od tej decyzji.