Szczegółowy wymóg zainstalowania apteczki pierwszej pomocy nakłada na pracodawców paragraf 44 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. nr 169 poz. 1650 ze zm.).
Na jego podstawie – pracodawca jest zobowiązany, aby zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy oraz środki do jej udzielenia. Przy czym nie jest szczegółowo określone ile apteczek ma się znajdować w zakładzie pracy, gdzie je umieszczać i co powinno znaleźć się na ich wyposażeniu. Przyjmuje się jednak, że w małych firmach w zupełności wystarczy jedna apteczka, a w większych po jednej dla każdego działu.
Wyposażenie apteczki
Wspomniane rozporządzenie (§ 44 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia) stwierdza, że wyposażenie apteczki powinno być uzależnione od charakteru działalności firmy – tak aby uwzględniało rodzaje i nasilenie zagrożeń występujących na jej terenie.
Do podstawowego wyposażenia apteczki zaliczamy:
- wodę utlenioną,
- opatrunki,
- bandaże,
- chusty trójkątne,
- opaski elastyczne,
- watę,
- nożyczki,
- rękawiczki lateksowe,
- maseczkę do sztucznego oddychania.
Pamiętajmy, że w apteczce nie powinno się przechowywać żadnych lekarstw!
Miejsce przechowywania
Apteczka musi znajdować się w miejscu widocznym i łatwo dostępnym. Należy ją oznaczyć symbolem białego krzyża na zielonym tle. W firmie powinny być też wyznaczone osoby odpowiedzialne za jej obsługę (przeszkolone w zakresie udzielania pierwszej pomocy). W środku apteczki, oprócz opatrunków, należy także mieścić instrukcje udzielania pierwszej pomocy.